lauantai 14. joulukuuta 2013

Valehtelevat mainosmiehet

Jäätävää kusetusta. Aivan hillitöntä linssiin viilaamista (mistä tulikin mieleeni, että miksi kummassa linssien viilaaminen, tuo optikkoliikkeen ammattilaisten homma, olisi synonyymi valehtelulle?). Mutta ilmeisesti markkinoitsijoiden pakonomainen tarve saada ihmiset hukkaamaan rahansa kaikenlaiseen turhaan on niin voimakas, että sellaisten turhanpäiväisten asioiden kuten totuuden ei anneta haitata. Kyseessä on siis perinteinen obamismiksi kutsuttu toiminta erään amerikkalaisen presidentin mukaan, joka on tullut vuosien saatossa tunnetuksi siitä, että puhuu kauniita mutta tekee täsmälleen päinvastoin.

Montako valhetta bongaat?
Roiskeläppä. Lätty. Möllykkä. Rakkaalla lapsella on monta nimeä mutta pizzaa, puhumattakaan kiviuunipizzasta, tuossa kuvan paketissa ei ollut, vaan jonkinlainen juuston, BBQ kastikkeen ja kananpalasten täyttämä joskus wrapiksikin (ja kuka muka sanoo, että suomenkielessä ei ole w-kirjainta?) kutsuttu vehnäleipomus. Valehtelivat siis heti kättelyssä. Menköön nyt kuitenkin, kun kyseessä on ilmeisesti firman nimike. Mutta oliko se kuumaa? Ei. Saapuiko se pöytääni nopeasti. No ei. Oliko se tuore? No, jos joku näyttää minulle yhdenkään pikaruoan, jossa olisi jotakin tuoretta, niin minä näytän uuden obamismin. Siis ei. Oliko se edes maukas? En osaa sanoa, koska se jätti kielen ja kitalaen sellaisen rasvakuorrutteen pinnoittamaksi, että makuaisti muuttui varsin turhaksi investoinniksi. Kyseessä on siis tyypillinen ravinnonkaltainen einesosa, tai siis eineksenkaltainen länsimaisen elintasokummun kasvattaja. Siis köyhien ruoka. Söin sen kuitenkin, koska parempaa ei ollut tarjolla ja koska tyhjään vatsaan juominen on vain typerää ja POETS klubimme (ei liity runouteen vaan on lyhenne sanoista Piss Off Early Tomorrow's Saturday) kokoontumispaikka nyt vain ei sattunut olemaan mikään suuria kulinaristisia elämyksiä tarjoava ravitsemusliike.

Moni tähtitieteen opiskelun hiukan vähemmälle jättänyt nähnee kuitenkin pakkauksen räikeimmän valheen. "Kuumempi kuin Aurinko." Ja sellaistako pitäisi uskaltaa laittaa suuhunsa? En nyt yleensä ihmettele ihmiskunnan typeryyttä sen kummemmin, mutta luulisi mainostoimistojen väen käyneen edes kääntymässä peruskoulussa lapsuutensa vuosina. Aivan näin alhaalla ei ole edes Britannian koululaitoksen taso. Tai sitten yliarvioin sitä edelleen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jotakin lisättävää?